Konsep pergerakan asas menjelaskan bagaimana kemahiran pergerakan boleh dilakukan. Dengan ini memudahkan murid-murid untuk mengetahui dan memahami asas-asas bagi kosep pergerakan tersebut.
Pakar-pakar dalam Pendidikan Jasmani ( Gallahue, D.L.,1996; Gabbard, C.,LeBlanc,B.& Lowy,S.,1994; Burton, 1977 )
membahagikan pergerakan asas kepada tiga iaitu pergerakan lokomotor, pergerakan bukan lokomotor dan pergerakan manipulatif. Secara amnya, pembelajaran di dalam pendidikan pergerakan mengandungi dua elemen penting iaitu struktur koordinasi ( komposisi / keadaan tubuh badan) dan proses pergerakan serta cara melakukannya . Pergerakan-pergerakan asas yang boleh mengembangkan pemikiran, kemahiran, penyelesaian masalah dan pengembangan potensi diri yang lain.
membahagikan pergerakan asas kepada tiga iaitu pergerakan lokomotor, pergerakan bukan lokomotor dan pergerakan manipulatif. Secara amnya, pembelajaran di dalam pendidikan pergerakan mengandungi dua elemen penting iaitu struktur koordinasi ( komposisi / keadaan tubuh badan) dan proses pergerakan serta cara melakukannya . Pergerakan-pergerakan asas yang boleh mengembangkan pemikiran, kemahiran, penyelesaian masalah dan pengembangan potensi diri yang lain.
No comments:
Post a Comment